Wat is SEO of zoekmachine optimalisatie?
Wat is SEO? Deze afkorting staat voor search engine optimization, in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. Daarmee wordt bedoeld: het optimaliseren van je website of pagina voor de zoekmachines. Je wilt er dus voor zorgen dat, wanneer iemand een relevante zoekopdracht invoert in Google, jouw website zo veel mogelijk bovenaan staat in de zoekresultaten. Om dit te bereiken moet je website voldoen aan een aantal technische en inhoudelijke eisen. Hieronder vind je enkele SEO tips.
Ga je met zoekmachine optimalisatie, SEO, aan de slag, dan zijn er een aantal zaken waar je aan moet denken. Je website moet goed in elkaar zitten en gebruiksvriendelijk zijn. Google gebruikt spiders om webpagina's te controleren en te inspecteren en komt hiervoor regelmatig langs om de website en pagina's te indexeren. Na een bezoek van de spider en pagina's zijn hierna goed geindexeert, dan worden ze getoond in de zoekresultaten. Zorg er ook voor dat je pagina's onderling naar elkaar linken, zodat de Google spider goed kan navigeren tussen je verschillende pagina's en overal een bezoekje brengt. Niet alleen voor de spider is dit goed, ook voor je bezoekers. Google hecht veel waarde aan een bezoekersvriendelijke website.
Een andere zeer belangrijke stap is het plaatsen van teksten die gericht zijn op de specifieke zoekwoorden. Je begint je SEO proces met het maken van een zoekwoordonderzoek. Je verzamelt zoekopdrachten en zoekwoorden die met jouw vak of jouw product te maken hebben en onderzoekt op welke termen het meest gezocht wordt door de bezoeker van Google. Het analyseren van de zoekwoorden doe je bijvoorbeeld met het programma Google AdWords. Over de meest relevante termen (bijvoorbeeld producten die je verkoopt) schrijf je teksten voor op de pagina die aan een aantal eisen moeten voldoen. Zo hecht Google de meeste waarde aan teksten die tussen de 300 en 500 woorden zijn, zodat Google goed kan zien waar de teksten over gaan en deze dus ook inhoudelijk kan beoordelen. Ook zet je de belangrijkste zoekwoorden (op volgorde van belang) in je tekst en met name in de meta description en title tag.
Vroeger werd gedacht dat de teksten bomvol moesten staan met zoekwoorden om goed te scoren in Google. Inmiddels heeft men begrepen dat de teksten daar alleen maar minder leesbaar van worden en Google heeft ook aangegeven dat dat niet langer de voorkeur heeft. Het is nu belangrijker om je zoekwoorden op de juiste plek te zetten, zoals in de titels en op een begrijpelijke manier in de tekst. Het gaat er immers om dat zowel de bezoeker als Google kunnen begrijpen waar een pagina over gaat. Maar onthoudt: de ervaring van je bezoeker moet voorop staan.
SEO is voor iedere webmaster een belangrijk en zeer uitgebreid onderdeel van de online marketing. Wanneer je pagina optimaal is ingericht voor search engine optimization zorgt er niet alleen voor dat je hoger komt te staan in de zoekresultaten, ook bereik je hiermee dat bezoekers eerder op je website komen en wellicht wel vaker bij je terugkomen om je producten af te nemen.
Website testen op SEO
Met onze tool weet je binnen een minuut welke onderdelen van SEO goed zijn of waar je nog verbeter punten kunt aanbrengen. Als je hier serieus mee aan de slag gaat zelf je na verloop van tijd merken dat je hoger in Google komt te staan.